Update regelgeving AFM  

Twee weken geleden werd er een (besloten) online meeting gehouden tussen de AFM en ongeveer 150 vooraanstaande ‘finfluencers’. Hieruit bleek dat zogenoemde finfluencers onder het vergrootglas liggen van de AFM. In dit artikel vertellen wij over de opgestelde regels van de AFM met betrekking tot financiële finfluencers en de reden waarom wij hierover wilden schrijven.

Finfluencers en onze visie

Een finfluencer is een influencer op het gebied van financiën. Ook al willen wij onszelf niet zo noemen, voor dit artikel en de bericht-/regelgeving van de AFM scharen wij onszelf er voor nu wel onder.

Wij en andere finfluencers maken content op bijvoorbeeld YouTube, Spotify of een eigen website. Op verschillende manieren kan hierdoor geld verdiend worden door de finfluencer. Eén van deze manieren is het doorverwijzen naar bijvoorbeeld banken of brokers. Voor het aanbrengen van een klant krijgt de finfluencer dan een kleine vergoeding.

Ook wij maken hier gebruik van, soms op eigen initiatief, maar wij zijn ook benaderd door een aantal partijen. Partijen waarvoor wij een kleine vergoeding krijgen als jij een account opent zijn bijvoorbeeld BUX en Peaks. Denk hierbij aan een bedrag van €10 tot €30 per account. Dit lijkt wellicht op een groot bedrag, maar in het gehele proces van het schrijven van de content tot en met het uploaden zit vaak vele uren. Per uur is het dus waarschijnlijker lucratiever om bij een supermarkt vakken te gaan vullen.

Naar onze mening is de bezorgdheid zeker niet onnodig. Veel jongeren willen hun geld laten renderen omdat de spaarrente al jaren extreem laag is. Hierdoor komen deze zelfde jongeren vaak bij financiële instrumenten die vaak niet renderend zijn op de lange termijn, of überhaupt niet rendabel zijn. Denk hierbij aan CFD’s of “Pump and Dump” cryptocurrencies. Over CFD’s hebben wij ook een aantal artikelen geschreven. Wij staan hier niet achter en gebruiken dit ook niet. Wij staan voor zeer gediversifieerd (wereldwijd) investeren tegen lage kosten. Dit is ook hoe onze beleggingsportefeuilles eruitzien.

Wij schrijven over andere aspecten omdat wij geïnteresseerd zijn in de materie en de gemiddelde persoon hierin graag willen helpen. Beleggen en investeren is voor iedereen anders, met gediversifieerde content spreken we een zo breed mogelijk publiek aan.

Regels AFM

Op de site van de AFM zijn de regels te vinden met betrekking tot finfluencers. Hierin staat onder andere dat er zonder vergunning geen beleggingsadvies mogen geven, dat is de reden dat je vaak de zin “Let op! Dit is geen financieel advies, doe altijd je eigen onderzoek” tegenkomt, niet alleen op onze website, maar ook op andere websites.

Conclusie en wat gaan wij doen?

Wij vinden het goed dat de AFM strikt bezig is met finfluencers, want ook daar zitten rotte appels tussen. Volgens de regels van de AFM mogen finfluencers niet betaald worden voor het aanbrengen van klanten aan beleggingsondernemingen. Wij verwachten dat er rond deze problematiek de komende tijd meer duidelijk zal worden. Wij zien graag de toekomst tegemoet met het verstrekken van informatie aan onze bezoekers op een leuke, maar vooraal eerlijke manier, of we hier nu een klein zakcentje aan verdienen of niet.