Geld verdienen met je eigen webshop

Een eigen webshop beginnen was nog nooit zo eenvoudig. Er zijn tegenwoordig tal van tools en informatie beschikbaar die jou kunnen helpen bij het starten van je eigen webshop. In dit artikel nemen je we mee in de basis van het beginnen van je eigen webshop. Hiermee doelen we dus op een webshop met een eigen voorraad en supply-chain. Verderop in dit artikelen behandelen we Tony Barkly, een jonge webshop die een perfect voorbeeld vormt voor degene die willen starten met hun webshop.

Bron: pexels.com

Je eigen webshop

Anders dan bij dropshippen (dit artikel lees je hier) nemen we je vandaag mee in de benodigdheden voor het starten van een webshop met eigen voorraad. Het voordeel van het runnen van eigen voorraad is dat je alles zelf in de hand houdt. Denk daarbij aan de verzending, voorraadbeheer en verantwoordelijkheid. Voor degenen die alle aspecten van een eigen bedrijf willen ervaren is een eigen webshop een leukere en spannendere  manier om te starten!

Waar begin je?

Allereerst is het belangrijk om voor jezelf te bepalen wat je wilt gaan verkopen. Kies hierbij een product waar je affiniteit mee hebt. Op deze manier kun je je toekomstige klanten op een enthousiaste en professionele manier van dienst zijn omdat jij er graag over vertelt. Daarnaast zorgt een product waar je zelf wat mee hebt ervoor dat je gemotiveerd blijft om aan je webshop te werken. Het kost namelijk stiekem best veel tijd om alles rond te krijgen en up-to-date te houden en het is voor sommigen nog best een uitdaging om zichzelf hiertoe te blijven zetten. Als je besloten hebt wat je wilt gaan verkopen (of dat nou kleding, schoenen, elektrische apparaten of geurkaarsen zijn) is het van belang om een businessplan te schrijven. Hierin beschrijf je wat je doelen zijn, hoe je die wil gaan bereiken, de missie en visie van je bedrijf (uitgebreider dan ‘ik wil geld verdienen’, je moet iets toe kunnen voegen) en hoe je alles vorm gaat geven. Een businessplan mag vandaag de dag best informeel zijn en hoeft niet altijd langer te zijn dan 3 á 4 A4’tjes. Vervolgens kun je je inschrijven bij de KVK, een KVK nummer biedt namelijk vertrouwen voor je klanten en het hebben van een rechtmatig bedrijf heeft verschillende voordelen zoals zelfstandigenaftrek. 

Wanneer je bedrijf op papier vorm heeft gekregen is het tijd om die vorm werkelijkheid te gaan maken. Ontwerp een site waarop je je producten gaat verkopen. Hiervoor zijn tal van hulpmiddelen zoals Shopify of Jimdo (de betaalde variant). Wees onderscheidend, maar niet te druk. Zorg voor een duidelijk overzicht van al je producten en begin klein. Daarmee bedoelen we dat het verstandig is om met een klein assortiment te beginnen. Zo kun je gemakkelijk aftasten welke producten wel en niet goed verkopen en je voorraad daarop aanpassen. Daardoor loop je minder financieel risico en blijft je website overzichtelijk voor zowel jezelf als voor je klanten.

Je financiën

Het is belangrijk om je financiën goed te monitoren om ervoor te zorgen dat je niet onverhoopt kosten maakt, inkomsten misloopt of te weinig belasting betaald. Hiervoor kun je in het begin gewoon een Excel bestand gebruiken. Bij je eigen bedrijf ben je ook belastingplichtig. Welke belasting je betaalt is afhankelijk van de rechtsvorm die je kiest. In veel gevallen beginnen kleine webshops een eenmanszaak (of een VOF als ze met zijn tweeën zijn). Bij deze rechtsvormen betaal je gewoon inkomstenbelasting over je gemaakte winst. Bij een BV of NV betaal je winstbelasting, in Nederland ook wel vennootschapsbelasting genoemd. Dit is vaak pas interessant vanaf €100.000,- winst. Mocht je webshop enorm populair zijn en verdien je ineens veel geld? Neem dan contact op met een accountant/ boekhouder! Die ga je echt nodig hebben. Zorg er dus voor dat je al je inkomsten en uitgaven overzichtelijk op een rij hebt. Voor een overzicht naar alle verplichtingen bij het genereren van online inkomen verwijzen we je door naar dit artikel. 

BTW

Als je een webshop begint is de kans zeer aanwezig dat je naast de inkomstenbelasting, belastingplichtig bent voor de omzetbelasting. Omzetbelasting betaal je over jouw opbrengsten en kun je onder voorwaarden terugvragen over jouw kosten. Wil je meer weten over de gevolgen voor zowel de omzet- als inkomstenbelasting, neem dan zeker contact op met een belastingadviseur of zelfs eventueel de BelastingTelefoon. De laatste is zelfs gratis! Maar ook een adviseur kan je in een uurtje heel erg vooruit helpen, soms zelfs kosteloos of tegen een gereduceerd tarief. Wellicht ken je zelf een ondernemer? Ook zij weten vaak wat de beginselen ten aanzien van jouw belastingzaken zijn en helpen je vaak een heel eind op weg! Belastingzaken is vaak saaie en moeilijke materie en boetes komen al gauw om de hoek kijken, let dus goed op!

Eenmaal bezig

Wanneer alles loopt is het belangrijk dat je van een aantal zaken op de hoogte bent. Zo moet je je verdiepen in je juridische aansprakelijkheid, je algemene voorwaarden, je verzend- en retourbeleid etc. Wij zijn geen juridisch adviseurs en verwijzen je dan ook door naar een juridisch forum/adviseur voor dit soort informatie. Bepaal voor jezelf hoe je omgaat met klachten, retourneringen en het inkopen van voorraad. Probeer ook zeker een thuiswinkel waarborg keurmerk aan te vragen. Hiermee kun je aantonen dat je bedrijf qua kwaliteit en financiële en juridische veiligheid in orde is.

Tony Barkly, een voorbeeld in de praktijk

Voor dit artikel hebben we de luxe om een startende webshop te mogen nemen als praktijkvoorbeeld. Tony Barkly is een webshop voor herenmode die zich focussen op modieuze mannen die zich richten op een succesvolle toekomst. ‘the new generation of hustlers’ zoals zij het zelf omschrijven. Tony Barkly legt de nadruk op de kracht van eenvoud, door middel van strakke en luxueuze designs. De kleding heeft een goede fitting en voelt extra luxe aan door de uitstekende keuze van stof. De kleding wordt namelijk vervaardigt van GOTS gecertificeerd bio-katoen uit India. GOTS staat voor Global Organic Textile Standard.  Daarmee brengen ze kwaliteit en dragen ze meteen bij aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Alles weten over Tony Barkly en de kwaliteit zelf ervaren? Check dan snel www.tonybarkly.com en gebruik de code FINANCIEEL15 voor 15% procent korting op het gehele assortiment!

De laatste tips

Voor degene die nu echt willen gaan starten de belangrijkste tips nog eens op een rijtje:

-    Wees origineel, zorg dat je wat toevoegt;

-    Schrijf je plannen eerst uit;

-    Neem kennis van (juridische) verantwoordelijkheden;

-    Begin klein, schaal op naarmate je gaat verkopen;

-    Verwacht niet meteen grote omzetten;

-    En als laatste: durf om hulp te vragen.

Het belangrijkste is dat je achter je product en onderneming staat, dat je gemotiveerd bent en dat je het doorzettingsvermogen hebt om te starten en door te zetten, ook als het even niet loopt.

Dit artikel is puur informatief en amuserend bedoeld. Wij zijn geen experts. Doe altijd je eigen onderzoek voor je ergens aan begint!