Bijverdienen met online marketing
Als je verstand heb van marketing, creatief ingesteld bent en genoeg vrije tijd hebt om ondernemers te helpen vanuit huis, dan kun je met online marketing een mooie extra inkomstenbron genereren. Door jouw service als online marketeer aan te bieden kun je (kleinere) bedrijven helpen bij het genereren van meer leads, extra omzet of gewoon het boosten van de naamsbekendheid.
Hoe werkt online marketing
De definitie van marketing wordt omschreven als de activiteiten die erop zijn gericht om ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en bespoedigen. Er is dus geen vaste manier om marketing te regelen voor een bedrijf, dit hangt namelijk volledig af van het budget, de gebruikte media en de wensen van het bedrijf. Het doel van online marketing is een korte maar krachtige boodschap overbrengen van de organisatie naar de doelgroep. Bij kleinere ondernemingen is marketing vaak gericht op lokaal adverteren met zelfgemaakte advertenties en visuals. Veel ondernemingen zijn daar niet (voldoende) mee bezig of hebben er geen tijd voor, en daar kan jij ze bij helpen!
Voorbeelden van online marketing
Online marketing kun je op allerlei manieren uitvoeren. Daarom behandelen we hier een aantal ideeën die je zou kunnen gebruiken om de marketing van een bedrijf in te vullen:
1. Search Engine Optimalisation
Bedrijven die weinig budget hebben of vrij willen maken voor adverteren kunnen hun eigen website gebruiken als een duidelijk visitekaartje van het bedrijf. Hiervoor is een goede score in Google van essentieel belang. Een populaire vorm van online marketing is dan ook SEO (Search Engine Optimalisation). Hierbij richt je de technologie en de tekst op de website zo in dat de zogenaamde crawlers van Google als meest relevante pagina zien en de pagina dus zo hoog mogelijk weergeven bij een zoekopdracht die aansluit op de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt. Bijvoorbeeld dat de website van Klaas van Hek tuinmeubelen bovenaan komt te staan als iemand zoekt op ‘tuinset’. Om te achterhalen welke zoekwoorden bij jouw opdracht passen kun je onderzoeken met Google Trends. Hierin kun je de populariteit en activiteit van bepaalde zoekwoorden analyseren en deze zoekwoorden gebruiken in de website. Je kunt bij deze vorm van online marketing een vergoeding vragen per uur, of betaling vragen naar resultaat dat je levert.
2. Social advertising
Een tweede populaire manier van online marketing is social advertising. Dit is eigenlijk letterlijk adverteren via sociale kanalen als Instagram en Facebook. Het voordeel hier van is, is dat je met de tools die Facebook en Instagram bieden enorm specifiek kunt targeten op de doelgroep van je opdrachtgever. Daarnaast kun je flexibel budgetten instellen zodat je nooit voor onverwachte kosten komt te staan aan het einde van de maand. Is je budget op? Dan stopt het platform automatisch met het tonen van je advertentie totdat je het budget verhoogt of er een nieuwe periode start. Je moet deze advertentie zelf maken en aanleveren bij Instagram en Facebook.
3. Google Ads campagne (SEA)
Een tegenhanger van social advertising is een Google Ads campagne. Google toont jouw advertenties dan op websites waar jouw producten relevant kunnen zijn voor de bezoekers van die website. Bijvoorbeeld een advertentie van Kees van Hek tuinmeubelen op een forum voor tuinonderhoud. Hiermee kun je gericht adverteren richting de mensen dien interesse kunnen hebben in de producten die het bedrijf biedt.
Al deze bovenstaande methodes kun je op freelance basis doen voor allerlei verschillende bedrijven. Zorg er wel voor dat je eerst weet waar je het over hebt. Bedrijven gaan je niet betalen om onzinnige advertenties op te zetten die uiteindelijk niks op leveren. De bovenstaande voorbeelden is slechts een kleine selectie uit vormen van online marketing die je kunt aanbieden, dit zijn methodes die eigenlijk iedereen kan leren en inzetten.
Waar moet je rekening mee houden?
Online marketing is net als de meeste andere vormen van online inkomen geen manier om makkelijk veel geld te verdienen. Je dient je allereerst goed te verdiepen in de stof van marketing. Hiervoor adviseren wij het boek Principes van Marketing van Philip Kotler (affiliate link naar bol?). Daarnaast moet je het bedrijf waarvoor je aan de slag gaat leren kennen evenals de producten die zij bieden. Bepaal zelf wat voor vergoeding je wilt ontvangen, maar blijf redelijk! En zorg dat je alle inkomsten die je hieruit vergaart bijhoudt. Deze heb je later nodig bij je belastingaangifte. Wat je verder moet weten over extra inkomsten en belasting lees je hier.
Het is belangrijk dat je duidelijke afspraken maakt met het bedrijf waar je de opdracht voor uit gaat voeren. Denk hierbij aan afspraken over oplevering, betaling en auteursrecht. Vaak zal het bedrijf willen dat zij alle rechten krijgen van hetgeen wat jij voor ze maakt. Dit is geen gekke eis, aangezien je hun handelsnaam en beeldmateriaal zal gaan gebruiken.
Al met al is online marketing een mooie manier om een extra centje bij te verdienen in je eigen tijd. Maar wel alleen als je er affiniteit mee hebt. Je kunt een opdrachtgever pas goed van dienst zijn als je plezier kunt halen uit hetgeen wat je doet. Eén laatste tip: maak een portfolio met wat werk waarin je behaalde resultaten kunt weergeven. Deze kun je gebruiken als referentie bij eventuele opdrachtgevers!
Wil je meer informatie over hoe jij online marketing in kan zetten als side-hustle? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op de website!