Wat is het PB-ratio?

Het PB-ratio wordt gebruikt om de marktkapitalisatie te vergelijken met de boekwaarde van de onderneming. Hiermee wordt dus de verhouding tussen bezittingen en totale waarde van de aandelen aangegeven.

Bron: wallstreetmojo.com

Wat zegt het?

Het PB-ratio geeft dus de verhouding tussen boekwaarde en marktkapitalisatie aan. We beginnen bij het begin. Wat betekent boekwaarde? De boekwaarde van de onderneming is de waarde waarvoor het bedrijf in haar eigen boeken staat. Het betekent dus simpelweg hoeveel er aan bezittingen op de balans van de onderneming staat. Marktkapitalisatie is het aandeel uitstaande aandelen keer de aandelenprijs. De marktkapitalisatie ligt doorgaans hoger dan de boekwaarde. Hierdoor is het PB-ratio doorgaans boven 1. 

Wat is ‘normaal’? 

Net als bij vrijwel alle ratio’s is het lastig om aan te geven wat ‘normaal’ is. Eén ratio zegt namelijk weinig over het gehele bedrijf. Dit is ook het geval bij het PB-ratio. Over een aantal aspecten zijn redelijk veel beleggers het wel eens. Een PB-ratio onder de 1 wordt bijvoorbeeld veelal gezien als een onderwaardering. Maar het is dan ook belangrijk om te weten wat er op de balans staat. Is het bijvoorbeeld bijna alleen maar liquide middelen, dan kan er vrij zeker gesproken worden over een onderwaardering. Maar zijn het bijvoorbeeld veelal vervoersmiddelen die snel minder waard worden, dan geeft het PB-ratio een heel vertekend beeld. Kijk dus altijd verder dan alleen het PB-ratio, maar kijk ook naar de getallen welke je in de formule invoert. 

Voor welke bedrijven is dit relevant?

Je kunt voor elk bedrijf het PB-ratio berekenen, alleen zal het bij een aantal bedrijven niet relevant zijn hoe hoog deze is. Bij bedrijven die bijvoorbeeld zelf een zeer sterk merk hebben gecreëerd heeft het weinig zin. Als een bedrijf namelijk zelf iets creëert, zoals een merknaam of logo, wordt dit niet op de balans geactiveerd en heeft het dus geen effect op het PB-ratio, terwijl dit wel van belang is voor de waardering van het bedrijf. Als je een merknaam koopt,, activeer je dit wel op de balans en heeft het wel effect op de PB-ratio. Verder is dit ratio relevant voor bijvoorbeeld waarde bedrijven of bedrijven die nog geen positief resultaat behalen. Bij bedrijven zonder positieve winst kun je namelijk kijken wat ze daadwerkelijk hebben door te kijken naar dit ratio, want bij deze bedrijven is het PE-ratio bijvoorbeeld totaal irrelevant. Bij waarde bedrijven kun je door het PB-ratio ook kijken hoeveel ze nou eigenlijk in huis hebben. 

Maar zoals eerder aangegeven is het vooral belangrijk op meerdere ratio’s te combineren en ook te kijken welke gegevens je invoert in de formules om tot een ratio te komen. Ratio’s op zichzelf kunnen namelijk een heel vertekend beeld weergeven.

Dit is geen financieel advies! Doe altijd je eigen onderzoek.