Wat is de iShares Electric Vehicles and Driving Technology UCITS ETF |ECAR?

De iShares Electric Vehicles and Driving Technology ETF is een ETF die de resultaten van de STOXX Global Electric Vehicles and Driving Technology Index probeert te tracken. Met deze ETF beleg je dus in elektrische voertuigen en rij technologieën, zoals autonoom rijden.

Bron: pexels.com

Introductie

ECAR is een ETF waarmee men dus eenvoudig kan beleggen in de ontwikkelingen van elektrisch rijden en andere rij ontwikkelingen. Dit is natuurlijk een markt waar al veel om te doen is geweest door enorme koersstijgingen bij Tesla en NIO. Maar deze ETF biedt meer perspectief dan dat, met maar liefst 82 posities. De gehele autobranche is inmiddels bezig met het elektrificeren van voertuigen, en sommigen claimen zelfs over een aantal jaar al een volledig elektrisch wagenpark te hebben. ECAR belegt in zowel ontwikkelde als opkomende markten en heeft een netto marktkapitalisatie van $617.728.216. ECAR keert geen dividend uit maar herbelegd haar winst in de uitbreiding van de portefeuille.

Rendement en kosten

We beginnen deze paragraaf zoals altijd met de melding dat in het verleden behaalde resultaten zijn garantie zijn voor de toekomst van een ETF, en omdat deze ETF vrij jong is zijn er ook nog niet veel rendementen te benoemen. Wat wel opvallend is bij ECAR is dat het behaalde rendement in het eerste jaar na lancering (van 31 maart, 2019 tot en met 31 maart, 2020) enorm tegenvalt, namelijk -26,29%. Maar, de kanttekening is wel dat het jaar daarna (van 31 maart, 2020 tot en met 31 maart, 2021) ECAR dit verlies ruimschoots heeft goedgemaakt met een behaald rendement van 114,50%. ECAR heeft een PE-ratio van 28,58 en een PB-ratio van 1,88. Helaas is er weinig overige informatie bekend qua rendementen omdat het fonds dus pas 2 jaar bestaat. In de onderstaande afbeelding zie je koersontwikkeling van de afgelopen 2 jaar in euro’s.


Het is ook altijd belangrijk om de kosten van een ETF goed te bekijken om niet voor onverwachte kosten te komen staan. De doorlopende kosten factor van ECAR is 0,40%, wat wellicht wat aan de hoge kant is maar niks schokkends. Dit percentage wordt jaarlijks verrekend op de koers en betaal je dus niet direct. Daarnaast dien je bij deze ETF rekening te houden met transactiekosten van je broker. Ook voor degene die beleggen bij DEGIRO, deze ETF zit namelijk niet in de kernselectie. Voor beleggers bij DEGIRO zijn de transactiekosten aan de Borsa Italiana €4,- + 0,05%.

Verdeling van de posities

Zoals genoemd bij de introductie van ECAR bevat het fonds 82 posities. Het wordt wel teveel van het goede als we deze alle 82 moeten noemen. Daarom staan hieronder de 10 grootste posities inclusief aanvullende gegevens zoals tickersymbols en de weging in de ETF:

De ETF bevat dus niet alleen maar autofabrikanten maar ook andere bedrijven die invloed hebben op hoe we (gaan) rijden. De sectoren zijn als volgt verdeeld:

-    Cyclische consumptiegoederen (66,53%)

-    Technologie (25,26%)

-    Industrie (8,21%)

De verdeling van regio’s is als volgt ingedeeld: De Verenigde Staten spant de kroon met 36,88%. Gevolgd door West-Europa met 13,29%, Japan met 12,92%, Azië opkomend 12,63% en Azië ontwikkeld met 12,49%.

Wat doen wij?

Op dit moment beleggen wij nog niet in EV bedrijven of een EV ETF. Maar gezien de ontwikkelingen rondom elektrisch en autonoom rijden zou dit in de nabije toekomst zeker wel kunnen gebeuren. Maar deze markt is mede door bedrijven als Tesla, NIO en NIkola vrij volatiel omdat het natuurlijk nog een opkomende markt is. Dit is voor ons ook nog een reden is om niet direct in te stappen. Indien jij wel in wilt stappen in een betreffende ETF, doe dan goed onderzoek naar de posities van deze ETF!

Dit is geen financieel advies, doe altijd je eigen onderzoek!